Rob in the Philippines..

1) De opening...

Lieve familie, vrienden, collega's en trouwe reisvolgers;

Daar ben ik weer, met een nieuwe reislog! Het blijkt wel dat ik (weer) ergens naartoe leef, te bedenken dat het vandaag4 oktober 2008is en dat deze reislog eigelijk pas van toepassing is voorfebruari 2009, het begin van mijn stage, maar het leek mij leuk om alvast te beginnen. Vierdagen geleden heb ik een positief eerste gesprek gehad met Van Oord, een groot Nederlands bedrijf gespecialiseerd op waterbouwkundige projecten zowel in Nederland als wereldwijd.

Het voelt alsof ik nog maar net terug ben van vakantie, hoewel dit alweer 1,5 maand geleden plaatsvond. Echter voelt het vaak in mijn hoofd alsof ik daar nog steeds ben. Het wennen in Nederland na slechts drie weekjes Afrika duurde erg lang, dit kwam als een grote verassing.
De reis had kennelijk een grote impact gemaakt op me en heeft behoorlijke sporen nagelaten. De indrukken waren gigantisch, wellicht door de omstandigheden waarin je de nieuwe ervaringen meemaakt,zoals het leven in Tanzania c.q. cultuurshock, het overlijden van mijn opa vlak voorvertrekmaar ook denk ik door het ''er lang naartoe hebben geleeft''.
Pas na 3weken vanaf terugkomst op 15 augustus begon ik dingen te beseffen en weer een beetje in m'n normaleritme te komen, ook fysiek maar voornamelijk mentaal. Op advies van sommigen ben ik voor de gein eens gaan opschrijven wat er in mijn hoofd omging in de drie weken die volgden na m'n terugkomst in Nederland. Heel verassend genoeg werden dit14,5 pagina's met tekst. In dit lange verhaal probeer ik diversesituaties in Afrika te schetsen met het daarbij behorende gevoel en ideeen wat ikdaarbij had destijds.Ik verraste mijzelf echt door het feitdat mijnwoorden en zinnen maar bleven komen en ditniet ophieldtoen ik schreef en, al zeg ik het zelf, het werd een heel interessant en spannend verhaal meteen persoonlijke visie en ambities. Hoewel het dus een persoonlijk verhaalbetreft zou ik dit wel graag aan mensen willen laten lezen.Immers is het doel van schrijven om situaties en gevoel te vertalen naar een begrijpend beeld voor een andere en danop zo'n manier dat''je het voor je kunt zien en het voor te stellen is'' en het hopenlijk tot de lezer doordringt. Voor de mensen diein het verhaal geinteresseerd zijn,het verhaal heet ''mijn visie'' en staat opmijn Afrika-website http://robnaarafrikashoogstetop.waarbenjij.nu/ Tip: trek er welminimaal 30 minuten voor uit, het zijn namelijk14,5volle pagina's mettekst en mocht je eraan beginnen, adviseer ik je om het ook af te lezen, aangezien het een opbouwend geheel is.

Momenteel,anderhalve maand later, is alles weer stabiel zowel fysiek als mentaal enrondom mij heen, alles loopt weer alsof het nooit gestopt is geweest. Hoewel ik er nog vaak aan denk, herinneringen nog dagelijks bovenkomen was het alweer tijd om vooruit te kijken. Dit keerbetreft het namelijk een allerlaatste stageperiode voor school, een mogelijkheid voor het buitenland, iets waar ik zelfs in mijn voorbereiding voor Tanzania al overna aan het denken moest. Doorde stages van mijn vooraf gevolgde opleiding M.B.O. Infratechniek, die ik allemaal in Nederland heb gevolgd, is dit natuurlijk een laatste uitgelezen kans omervaring op te doen in het buitenland puur voor studie en werk gerelateerde zaken. Deze kans grijp ik met 2 armen en 2 benen aan. Hoewel ik er nog niet echt aan moet denken om weer voor lange tijderg ver weg te zitten, moet ik wel zeggen dat ikhet wel steeds spannender begin te vinden. Het is natuurlijk mijn laatste kans voordat ik afstudeer en het is een prachtige ervaring die je nooit meer vergeet, dit moet ik mij wel realiseren.
Met het bedrijf Van Oord ben ik dus gaan praten, het bedrijf dat ik later zal toelichten.
Hun hebben internationale projecten met stagemogelijkhedeninde ''uitvoeringsfases'' van projecten.

Daarom beste mensen deze website, waar ikhopelijk jullie opnieuw en dit keer niet letterlijk bedoeld ''op dehoogte'' kan houden van mijn ervaringen.

Tot snel,

Rob

P.S.: Vandaag, 6 oktober 2008, dus 2 dagen na het bovenstaande geschreven verhaal, heeft Van Oord mij telefonisch laten wetendat ik officieel aangenomen ben als ''stagair uitvoering internationaal''!

Liesje

Hey Robske...

Ik zal je weer gaan volgen..

xie je 2e zus

Ronald

Hey Rob,

Gefeliciteerd!! Mooi man!

Heel veel succes!

Janneke

Hoi Rob,
alweer een nieuwe uitdaging! Ik heb het gevoel dat jij alles uit het leven wilt halen wat er in zit! Groot gelijk, je moet elke kans aangrijpen, en natuurlijk ga ik je weer volgen!!!
Groetjes Janneke en Paul
p.s, mijn zus vertekt volgende week voor 4 weken naar Malawi. Ze gaat daar met een branwondenarts werken in de diverse ziekenhuizen

Theo en Elize

Ha die Rob,je begint al aardig op Dagmar te lijken , die grijpt ook elke gelegenheid aan om leuke dingen te doen in het buitenland.
Groetjes Theo en Elize