Rob in the Philippines..

8) Hoog bezoek...

Hai!

Vrijdagavond 22:00 uur.

Een uurtje geleden hadden we weer de dagelijkse avondmaaltijd samen met het team bemachtigd, waarbij ook nu weer talloze prachtige verhalen boven tafel kwamen. Ervaringen t.a.v. projecten en in landen waar mijn collega's waren geweest. Iedereen was al naar hun of haar kamer, zoals elke avond tegen negenen. Het was nog lekker zwoel weer, dus besloot ik mijn muziek erbij te pakken en via de mooi verlichte paden hier op het resort-complex die fantastische schommelbank te gaan proberen.

Ik zag hem al dagen staan, met de intensie er eens een keertje gebruik van te maken. En daar zat ik dan, schommelend in een bank en met geweldige muziek op de oren, een luchtige bloes aan en een vermoeid lichaam die richting slaapstand gaat. De aardige jonge Filippijnse staf van het resort was druk om de tafels schoon te maken; hun werkdag zat erop en ze zwaaiden net nog vriendelijk naar me. Gisteren had ik me even gedistancieerd van de groep en was even bij ze aan de bar gaan zitten en over de Filippijnen, de accommodatie en over regio Batangas gepraat. Hard werken die jongens, veel uren maken en altijd lachen en uiterst beleefd blijven, dat doen ze. De baan die ze hebben is in deze regio er niet zomaar 1. Tijdens de afgelopen reizen reserveer ik wel eens vaker wat bezinningstijd voor mezelf. Sinds aankomst is dat er niet echt van gekomen, gelijk aan het werk, altijd samen met het team, je staat met ze op en gaat tegelijk naar bed en als je eenmaal alleen op je kamer bent is het zo ongeveer gelijk slapen geblazen. En nu zat ik daar toch even heel relaxt. Geweldig zwoel weer, schommelend in een stoel, goede muziek, uitkijk op een pad voor me met daarachter mooie bomen en struiken aangeplant door het resort. Even een uurtje hangen en even bedenken en afvragen waar je bent, wat je doet en beleefd en wat er nog komen gaat.

Gisteren was een leuke dag. Zoals ik al had verteld kwamen woensdag twee projectmanagers uit Nederland even voor drie dagen overvliegen om de workmanagers (mijn collega's) en de status van het project te controleren. Gisteren (donderdag) was dan de dag daar dat alles gecheckt werd en vergaderingen werden gehouden. Daarnaast waren er ook afgevaardigden van SPEX (Shell Philippine Exploration) naar Batangas gekomen om namens de opdrachtgever hun bijdrage te leveren tijdens de controlecheck en vergadering. Terwijl enkelen van ons waaronder ikzelf gewoon aan het werk bleven gingen de hoge heren buiten de site bekijken en gingen daarna binnen bij ons in het kantoor achter gesloten deuren de vergadering bijwonen. Halverwege was er een pauze waarbij ons hele team iedereen even kon zien en voorstellen. Ik kwam binnen in de vergaderkamer waarin een grote glazen tafel met talloze stoelen omheen stonden en ging als een zeer trotse Enschedese student weg: er lagen namelijk een stapel papieren midden op de vergadertafel, 8 autocad ontwerptekeningen van de aanstaande scenario's die gaan ontstaan op de kade en bouwplaats en waar ik zeker de laatste 9 a 10 dagen fulltime aan had gewerkt. Hoewel de tekeningen puur nog worden gebruikt als ruw overzicht van de scenario's en als referentie voor talloze mogelijke problemen was ik toch wel erg trots dat mijn gemaakte werk, waarop ik ook natuurlijk mijn naam groot op de voorkant netjes in een tekenkader had getypt, op een tafel lag met dure Shell-SPEX managers en Van Oord managers daar om heen die allen voor een paar dagen het project kwamen bezichtigen. Sommigen kwamen uit Manila, waar ook een kantoor van Shell is gevestigd. En ook hier waren Nederlanders onder, je ontkomt er maar niet aan. Overal Nederlandse krantjes op tafel, lange kerels en daartussen in de middellange Engelse opdrachtgevers en daar weer tussenin de vrij kleine Filippijnse collega's: een geweldig gezelschap zo samen. Natuurlijk had Sander (projectengineer van ons team) de dag goed georganiseerd voor het bezoek (we moeten immers een goede indruk achterlaten!), dus had hij een lunch laten aanrukken op de 7de verdieping van het kantoor waar we zaten. Overal nederlands en engels gepraat en geweldig lekker eten. Leuke gesprekken gehad met verschillende mensen die al jaren op dit project werkzaam zijn of voor Shell in de Filippijnen werken. Savond's na het werk eenmaal in het resort gauw omkleden. Sander en Bert-Jan hadden voor het hele gezelschap namelijk een barbecue geregeld aan de zwembadrand bij ons in de accommodatie! Hoe dit eruit zag dat kan ik beter met foto's laten zien maar neem van mij aan dat het een mega geweldige setting was. Muziekje aan, 4 ronde tafels in prachtige kleuren gedekt, 3 mannen strak in witte uniformen achterde blinkende aluminium buffetschalen, een witte ondergrond met prachtig blauw water van het zwembad naast ons en gedimde lampen waardoor het silouet van de palmbomen er om heen prachtig afstaken tegen de donkerblauwe lucht. (Foto's komen spoedig!)

Na een gezellig eten met 25 man zakten wij als Van Oord team natuurlijk nog even door, we verblijven immers in dit resort. De meesten gingen weg en de 2 overgevlogen projectmanagers van Van Oord verbleven ook bij ons in het resort. We bleven nog lang met vele leuke gesprekken, gelach en gehijs van flesjes bier aan de zwembadrand met hun en elkaar praten. Met de projectmanager van Van Oord die vanuit Nederland de worksmanagers (in ons geval mijn collega Bert-Jan) allen in het buitenland aansturen nog een tijd lang gepraat over het vak en over zijn en mijn ervaringen. Hij zei dat ik maar bofte met zo'n prachtige stage op zo'n interessant project als dit ‘en dit is natuurlijk ook harstikke mooi, dat neemt niemand meer van je af'! zei die, terwijl hij met handgebaren het zwembad bedoelde en de algehele verzorgde accommodatie waar we als team verblijven. ''Geniet ervan en kijk goed om je heen!'' voegde hij toe. In de nachtelijke uurtjes gingen er steeds meer slapen en uiteindelijk bleef ik over met de 2 overgevlogen projectmanagers en met Bert-Jan de worksmanager, mijn collega op het project. Erge interessante gesprekken volgden en na eindelijk het laatste biertje stopten we om 10 over 1, hoognodig want de 2 projectmanagers moesten net als ons over enkele uurtjes alweer uit bed alleenhun vliegen per business-class ook nog eens terug naar Nederland de volgende morgen!
De dagen waren dus erg gezellig en veel interessante mensen uit het bedrijfsleven ontmoet en interessante gesprekken gehoord. Door te praten met de managers van Van Oord en Shell hoor je wat er allemaal speelt in een bedrijf als dat en hoe het project tot stand gekomen is en wat daar allemaal wel niet bij komt kijken voordat zoiets überhaupt begonnen wordt in een land als de Filippijnen. Na nog meer glazen bier leek het wel of iedereen nog meer praatstof ontwikkelde, het ging over Van Oord als wereldwijde waterbouwer en allerlei andere facetten en het werken met Shell als opdrachtgever. Ik kon wel uren blijven meepraten maar vooral de verhalen aanhoren, wijze tips onthouden en anekdotes aanhoren, maar daarentegen voelde ik dat na deze intense dag mijn ogen langzaam wegzakten. Uiteindelijk gingen we weg waardoor de 2 wakkergebleven bar jongens van het personeel ook erg blij keken vanuit achter de bar. Na een zeer korte nacht om half 7 vanmorgen weer ontbijt buiten. Vanmorgen dus afscheid genomen van de twee managers van Van Oord die zo weer vertrokken richting Amsterdam. Een nieuwe werkdag startte voor ons als team, maar wel met een verlichtend gevoel: een goed bezoek van de managers lag achter ons en het project gaat gewoon weer vrolijk verder...

Werktechnisch is het zo dat de bouwplaats nagenoeg gereed is voor de ontvangst van de schepen. De eersten komen over 2,5 week. Veiligheidsmaatregelen zijn aangebracht, belijningen aangebracht, plannen (en tekeningen!) gemaakt en mogelijke problemen in kaart gebracht. Het wordt tijd dat het circus van start gaat: zoveel voorbereiding met zoveel mensen, de kade gereed maar nu nog wachten op de 201.50 meter lange schepen uit Noorwegen! Spannende tijden straks dus... Vandaag nog wat aanpassingen doorgevoerd in de tekeningen en op site met Jeffrey gepraat over de definitieve bewegwijzeringen van de bouwwegen. Deze moeten uiterst simpel maar duidelijk blijven, want we moeten het natuurlijk duidelijk aan de Filippijnse onderaannemers kunnen presenteren! Het was erg heet vandaag, zeker wel tegen de 38 graden. Vooral in lange broek is dat afzien. Ik liep weer over de mooi geasfalteerde kade en via de extreem beveiligde wegen naar de stortplaatsen terwijl ik nog wat aantekeningen maakte voor de tekeningen die definitief gemaakt moeten worden. Nog even met de Filippinos die op de bouwplaats werken gelachen en grappen gemaakt met elkaar en na een paar bekers water in de werkketensdoor Adonis1 van onzechauffeurs weer naar kantoor gereden. We stopten als team lekkervroegvandaag. Dat was mooi, want kon ik mooi bij het zakken van de zon nog even gauw het machtig mooie zwembad in hier!! En dat is gelukt zo vlak voor het eten...

Enkele uren daarna dus in die heerlijke schommelbank gezeten en met wat bezinnende momenten. Ik ga slapen nu, morgen de laatste werkdag van de week... whooohoo! Ga ik dan eindelijk op mijn vrije zondag een strand zien in plaats van steeds industrie, resort en autoritten door nerveuze straten hier in het stadje of toch nog niet? Weshall see...!

Guys, take care.

Rob

Reacties

Reacties

Ine

Rob,

Wat kan jij vertellen zeg .Prachtig en ook mooi om te lezen. Als je ooit niet zou weten wat je moet doen voor de kost, kan je altijd nog schrijven voor één of ander blad/krant/reisbureau. : ), :).
Jongen geniet van je weekend en tot de volgende keer .

Marcel en Ine

Bert

hoi.hoi Rob
wat een ervaring weer , super verhaal ,ga een keer een boek schrijven over al je ervaringen wordt wat mij betreft een best seller haha ,,, ga zo door we genieten er van en jij uiteraard ook ,, he Rob tot weer de volgende ervaring
vr,gr. Bert & Marian

Eef

He Robbie,

Tjonge, dit verhaal is wederom top. Wat schrijf je mooi. Enne gedistancieerd...? Jezus, waar haal je die taal vandaag haha. Maar ik snap em hoor ;)

Hier alles ok. Heb weekend nu! Prachtig weer hier. 2 dagen regen, grauwe lucht, graadje of 6, kortom genieten daar haha.
Geen nieuws verder. Had je nog ff weer een update van deze week gestuurd. Zo blijf je elke week - 2 weken een beetje op de hoogte!

Doeidoei fijne vrije dag vast zondag! Geniet er maar mooi van enne, voorzichtig doen he!

Liefs

gezienus en margriet

Ha die Rob,
Wat een leuk verhaal, een leuk dat je met zoveel facetten van het werk te maken hebt, lijkt ons machtig interessant. Mooi dat je nog wat tijd vind voor ontspanning. Wij zijn benieuwd naar je volgende verhalen. Geniet en maak de klus af.
groetjes
gezienus en margriet

marjolein

ik sluit me maar gewoon aan bij de andere reacties, anders zet ik er precies hetzelfde neer! MEGA

Bianc'

Hey Rob,

zoals jij mij in augustus smste met de tekst dat je trots was op je buurmeisje, omdat ik mijn diploma gehaald had, kan ik na het lezen van een wederom ontzettend mooi verhaal zeggen dat ik ontzettend trots ben op mijn oude buurjongen! Ik vind het echt super wat je allemaal onderneemt en vind je verhalen echt geweldig om te lezen!! Geniet van je vrije dag zondag!! Heel veel succes nog en ik zie uit naar je volgende verhaal en de eerste foto's!

Veel liefs Bianc'

Roelien Kant

Hoi Rob een vraagje wij gaan in december 18 naar dePhilipijnen jij wet er al veel van kan je ons een leuk simpel hosteltje aanbevelen en welke plaats is het lleukste??
We zij met drie personen 2 kids 1 van 15 en 1 van 20 .
En is het nodig om nu al te reserveren???
Ben heel veel in Bali geweest ik weet dat het daar niet nodig is.
Hoop snel van je te horen en succes verder.
Gr Roelien

Henrike

Hey Robery,
Je zou idd schrijver moeten worden...
Ook al zit ik hier in het zonnige peru, ik waagde me aan het water in de Philipijnen!! haha...
Geniet van de bijzondere momenten.

Take care,
Henrike

Henrike

sorry... ik bedoel, ik waande me aan het water... niet waagde!!

Rudi en Yvonne

Lieve Rob,

Vanuit de keuken kijk ik de tuin in: de vogeltjes trippelen rond en de plassen water drogen zowaar op!!!! Het zonnetje komt er waterig door en het wordt lichter. De lamp boven de keukentafel kan eindelijk uit en als ik op de buienradar kijk, staat er: de zon komt eraan!!!!!!
Dat moet ook want we willen nog op de fiets richting Cinestar. Daar is met de auto vanmiddag geen doorkomen aan aangezien Twente moet voetballen tegen PSV!!!!!
Zomaar even een impressie van mijn vrije tenniszondagmorgen......................
Jouw impressies zien er natuurlijk totaal anders uit!!!! Ik hoop dat je een hele fijne, vrije dag hebt en inderdaad wat strand hebt gezien.
Fijn dat alles goed is verlopen met het hoge bezoek. Daar heb jullie dan ook hard voor gewerkt.
Het is fantastisch om met z'n allen van begin tot eind aan een bepaald project te kunnen werken en ik kan me voorstellen dat jullie dan ook uitkijken naar de komst van de schepen!
Nou, stuur de zon nu maar naar Hengelo, dan gaan wij er vandaag van genieten!!!!!
Groetjes van de oma's, die donderdagmiddag weer lekker samen hebben gelachen (je kent het wel!).
Dikke kus van ons. x papamama

Aniek

Lieve Rob!
Zo te horen begin je niet alleen je plekje te vinden, maar je ook een weg te banen in alle nieuwigheden, ervaringen en uitdagingen. Je verwoord alles wederom heel mooi en begrijpelijk voor mensen hier in Nederland. Na dagen regen ga ik vanmiddag maar even genieten van dat kleine beetje zon hier...

Veel succes en plezier met je aankomende werkweek!
Liefs Aniek

Gerard en Martha

Hallo Rob,

Wat fijn om te lezen dat alles zo goed gaat en dat je daar je draai begint te vinden. Geweldig hoe jij je belevenissen opschrijft. Toch gaaf dat we je zo nog een beetje kunnen volgen en dat we een indruk krijgen hoe het daar allemaal aan toe gaat. Wij zijn heel erg benieuwd naar de foto's. Wij hopen dat je vandaag (zondag) een heerlijke ontspannen dag hebt en dat je nog van het strand kunt genieten.

Liefs van Gerard en Martha.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!