Rob in the Philippines..

3) Inhoud project en gewijzigde vertrekdatum!

Beste lezers,

Vorige week vrijdag moest ik naar Gorinchem voor een praatje met de coordinatoren van het project in de Filippijnen. In Gorinchem is de afdeling Offshore van Van Oord gevestigd. Na 3 uur en8 minuten was ik vanuit Enschede eindelijk op de plaats van bestemming. Bij de reiscoordinator kwam gelijk naar voren dat de definitieve vertrekdag zondag 22 februari zal gaan worden. Daarnaast heb ik dus met 1 van de projectcoordinatoren gesproken en ben met hem langs enkele collega'sin het gebouw gelopen en kennisgemaakt.
Project Malangpaya te Filippijnen is gelegen op het eiland Luzon, 1 vanruim 7000 eilandenvan deFilippijnen. Het project bevindt zich uiteraard aan de kust en ligt in de provincie Batangas. De stad die het dichtst bij het project gelegen is, is de hoofdstad van de provincie: BatangasCity. Rondom deze plaats is ook mijn verblijfslocatie. Er was eerst sprake dat ik grotendeels aanwezig van het schip zal zijn, maar ik ben nu juist met name aanwezig op de bouwlocatie. Samen met het gehele team die daar aanwezig is verblijven we allen in een 4 sterren lodge/resort op ongeveer 20 minuten rijden vanaf de bouwlocatie.

Omschrijving project:

Shellbeheert een gasinstallatieplatform op deoceaan kilometers ver uit de kust van de Filippijnen. Doorlocale modderstromen, mogelijk door moessons, is een deel van de gasleiding, die tussen dit platform en het vaste land gelegen is, uit zijn verband geraakt. Over een afstand van 3,8 km en op een diepte van 400 meter is de leiding in een soort bocht/curve geraakt waardoor problemen in de toekomst kunnen ontstaan. Zaak is om een natuurlijk bed/fundering te maken zodat de leiding in een rechte lijn aan het vaste land uitkomt. Momenteel worden 5 schepen a 45.500 ton met steen geladen in Noorwegen. Deze steen moet uit Noorwegen gehaald worden omdatde uit de groeve afkomstige steen de perfecte eigenschappenbevatten om de diepe storting in de Filippijnen uit te kunnen voeren. Hierbij is het gewicht en de dichtheid van de steen de belangrijkste factor.
De bouwplaats waar ik werkzaam zal zijn is de tijdelijke opslagplaats voor deze steen. De opslagplaatsbevindt zich op een bestaande containerterminal en deze locatie moet volledig worden uitgerust met tijdelijke bouwwegen, aanvoerroutes, bescherming van de kades etc.
Uiteindelijk zal Van Oord een schip vanuit Rotterdam sturen die de storting op zee daadwerkelijk zal uitvoeren doormiddel van valpijptechniek op 400 meter diepte. Daarbij kan nauwkeurig gestort worden zonder dat er teveel spreiding ontstaat.

Binnenkort meer!

5 dagen te gaan...

Groeten Rob

Maartje

He Rob,
Klinkt interessant allemaal;) Ik wens je alvast heel veel plezier en succes want ik weet niet of ik je voor je vertrek nog spreek! Ik hoop zo af en toe een verhaal van je te lezen;)
Groetjes Maartje xx

gezienus en margriet

Hoi Rob,

Alvast gefeliciteerd met je verjaardag en een hele goede reis en een nog beter en spannend verblijf op de Filippijnen, maak er wat moois van en kom niet onder de stenen.
Een dikke knuffel vanuit Drenthe

marjolein

lekker dat je toch wat later weggaat. Kon je toch nog je verjaardag vieren (je moeder zei dat je rond een van deze dagen jarig bent. misschien wel zelfs vandaag). Dus bij deze Gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne reis!

groeten marjolein, jan gerard en Guus

Eef

He broertje,

Het is bijna zover!
Je moet snel beter worden hoor. Je moet goed uitgerust op reis gaan!
Was gezellig gisteren. Spreek je zondag!

X

Gerard en Martha

Lieve Rob,

Wij hebben begrepen dat je ook nog jarig bent, dus bij deze van harte gefeliciteerd. Wij wensen je een goede vlucht en een hele fijne tijd op de Fillipijnen. Hebben op internet al wat dingetjes opgezocht. Best spannend allemaal. Geniet ze en tot mails.
Liefs en groetjes van Gerard en Martha.